Saturday 16 August 2014

Silaturrahim Kita Semakin Renggang

Abang,

Abang ingat tak masa kita mula2 bercinta, mana ada hp. Kita nak berbual kat telefon pun kena guna telefon awam atau guna telefon rumah. Tapi masa tu rumah sayang ada telefon, abang selalu telefon sayang guna telefon awam utk borak2 lepas rindu kat sayang kan??? Hehe...

Abang,

Ingat tak masa awal2 kita kawin, abang belikan sayang hp nokia 3310 yang buat baling anjing pun boleh koma anjing tu, sebab masa tu abang dah ada hp, jadi abang nak kita senang nak berhubung bila abang pergi kerja. Seronoknya masa tu dapat hp walau hp kita tak ada camera, tak ada internet tapi kita rasa best jer walau cuma boleh guna untuk sms dgn buat panggilan. 

Abang ingat tak masa tu kalau kita lepak kedai makan, abang lebih kerap tengok muka sayang, pegang tangan sayang, borak2 dengan sayang, usik2 sayang sampai mengekek2 sayang gelak dengan lawak abang yang karut lagi mengarut tu. Bahagia sangat kita masa tu!

Abang,

Ingat tak masa kita pakai hp nokia 3310 tu, bila kita berdua bersama, hp kita memang tak tahu mana kita letak. Lagi2 masa tengok tv, bestkan bila kita tengok tv sama2 sambil pegang2 tangan erat, peluk2, belai2 dan sakat menyakat sampai kadang2 kita tak tahu apa jalan cerita kat tv sebab hilang fokus dek kerana kita berdua dok berbual dan usik mengusik. Masa tu memang hp jauh dari kita berdua sebab bagi kita dah cinta hati masing2 ada depan mata, apa guna hp lagi kan??? Bahagiakan masa tu 

Tapi semua jadi berubah bila tiba2 hp keluar model baru yang boleh guna untuk melayari internet. Kita pun mentang2 ada duit, terus tukar hp kita kepada yang lebih canggih yang boleh ambil2 gambar, boleh borak2 kat ym, boleh layan kawan2 kat myspace, friendster, hi5 dan sekarang yang paling baru ada facebook, instagram, what's app, we chat, telegram dan ntah hapa benda lagi ntah! Tak tersebut kalau nak senaraikan...

Abang,

Sedar tak sejak2 kita suami isteri ada akaun laman sosial, ada we chat ada what's app dan segala macam applikasi tu kita dah tak macam masa kita pakai nokia 3310 tu? Mana ada dah kita nak borak2 gelak2, Saling gengam tangan antara kita sebab kita kena pegang hp canggih kita sebab ada kawan2 kat laman sosial tanya itu ini, kawan2 lama tegur kita kat what's app dan ada pulak kawan2 yang ajak ber we chat. 

Kadang2 baru nak letak hp nak borak dgn pasangan, tiba2 dgr hp bunyi tanda ada sms masuk. Balas sms dulu. Pastu tiba2 tersangkut pulak dok buka what app atau fb sbb nampak ada notifications. Kita rasa penting kita pun balas sampailah kita lupa yg cinta hati kita ada depan kita. 

Abang,

Abang perasan tak yang kita dah jarang borak2 mesra sebab kita lebih seronok layan kawan2 melalui hp canggih kita tu. Agaknya sebab Allah tahu kita akan jadi macam ni kut yang Allah sampai sekarang belum bagi kita anak? Sebab agaknya kalau kita ada anak mungkin anak kita pun kita tak hirau sebab kawan2 di FB, what's app atau we chat tu lagi seronok dan lagi penting dari layan anak yang ada depan kita. 

Tu belum lagi bila nak masuk tidur, dulu masuk tidur sama2. Sekarang ni kita masuk tidur asing2, abang kadang2 mengadap laptop layan kawan2 di FB. Sampai bila sayang ajak tidur, abang akan suruh sayang masuk tidur dulu sedangkan masa tu dah pukul 2 pagi. 

Abang perasan tak kadang2 kita macam silih berganti, time abaang ajak sayang tidur, sayang suruh tunggu kejap sebab terjumpa kawan lama dalam FB jadi nak borak2 kejap. Tima sayang ajak abang tidur, abang pulak tengah dok syok layan hal politik di FB. Sudahnya kita lebih kerap masuk tidur tak sama waktu. 

Atau kalau kita masuk bilik sama2 pun, naik atas katil abang dok godek2 hp, sayang pun godek2 hp balas2 FB, we chat dan what's app. Kalau syg tak main hp pun, abang masih lagi dgn hp, sayang dah letak kepala atas bahu abang pun, abang masih dgn hp, kadang2 sayang sengaja baring atas dada abang, tapi nanti abang akan suruh sayang baring tepi abang sebab abang nak menaip kat hp. Sudahnya sayang baring tepi abang dan terlelap tanpa belaian dan berbual2 mesra dgn abang sebelum tidur. I love u pun tak sebut, salam pun ntah kemana!

Tu baru cerita abang sebagai suami, yang sayang sebagai isteri ni pun 2 x 5, 5 x 2 jugak! Bila abang dah tak pegang hp sayang pulak dok Pusing membelakangkan abang sbb dok ralit baca news feed dari wall kawan2. Kalau jumpa berita2 dari blog lagi ralit sayang baca. Walau abang dah peluk sayang dari belakang, cium2 sayang pun, sayang boleh buat derk terus pegang hp, sudahnya abang pun senyap dan berdengkur tidur. 

Tak terasa terukkah kita berdua ni bang?
Mana kemesraan kita berdua masa pakai nokia 3310 dulu?

Sekarang ni dalam kereta pun dengan hp, pegang hp, layan hp. Walau abang tengah drive pun, abang still boleh layan hp sebab kereta kan auto. Kalau sayang yang bawak kereta, lagilah hebat abang layan hp dan senyap sunyi jer kereta sebab kawan2 kat laman sosial lagi bijak dan hebat menarik perhatian abang utk mendapat layanan 

Agak2 boleh tak kita berubah?
Kita buat time limit. 
Layan kawan2 dilaman sosial hanya sampai 8 malam. 
Kalau tgh makan pun simpan hp dan layankan anak isteri atau suami kita. 

Sekali2 sayang terfikir, hp canggih ni dah merampas semua kemesraan yang pernah kita lalui masa zaman2 kita hanya pakai nokia 3310. Rasa benci pun ada! Kadang2 kita macam tak hormat sesama kita pun yer... orang bercakap dgn kita, tapi mata kita ngadap hp dan tiba2 jer kita ketawa sebagai tanda kita dengar apa yang kawan kita ceritakan padahal dia sedang bercerita yang dia baru kematian mak dan ayahnya kerana kemalangan. 

Terukkan kita sejak2 boleh pakai hp canggih ni?

Abang tak rasa kita patut berubah ker?

Sampai bila rumah tangga kita nak sunyi sepi kerana kita lebih banyak aktif melayan kawan2 di laman sosial sedangkan orang yang tidur sebantal dengan kita pun kita hanya bercakap yang perlu2 sebab kita tak ada masa nak berbual dgn mereka sebab kita terlalu seronok layan kawan2 di laman sosial?

Abang,

Ingat tak dulu abang pernah marah anak sedara abang yang tanya macam2 sebab masa tu kita baru sampai kat kampung utk beraya dan dia teruja bila dapat jumpa kita. Tapi sbb masa tu abang tgh syok nak tulis komen kat FB abang marah dia, suruh dia diam sebab dgr suara dia potpet2 buat abang ilang idea nak tulis apa. Ingat tak?

Rasa2 wajarkah abang marah dia mcm tu?

Susah sayang nak kata tapi sayang rasa sayang nak tulis benda ni sebab sayang rasa bukan sayang sorang jer alami benda ni, mesti ada ramai pasangan suami isteri yang mengalami situasi macam apa yang kita rasakan ini. 

Tapi mereka biarkan mereka, sayang sekarang mahu kita berubah demi kebaikan rumah tangga kita. Dari kita dok seronok sangat layan kawan2 di FB, baik kita hidupkan kembali kemesraan dan kebahagiaan dalam rumah tangga kita. Mana tahu bila kita berubah, lebih berikan perhatian pada rumah tangga, Allah akan bagi kita zuriat, kan?

Harap2 lepas abang baca apa sayang tulis ni, abang boleh fikir dan kalau rasa benda ni ada kebenarannya, jomlah kita berubah sama2. Janganlah kita jadi hamba hp canggih lagi sampai jadi leka. 

Salam Sayang Dari Isteri Abang,
c,")
2014

Sumber FB

No comments:

Post a Comment