Monday 1 December 2014

Jom Melukis Bersama Anak-Anak

Tak tahu nak buat apa denagn masa cuti sekolah ni?
Meh saya cadangkan suatu aktiviti.

Aktiviti yang dimaksudkan ialah MELUKIS.

Dengan melukis, terserlah la pemikiran yang kreatif, yang lahir daripada angan-angan anak-anak kita. Mana tidaknya, jika diberi pen/pensil tanpa kertas, maka dinding rumah kesayangan mak ayah la yang menjadi hamparan mereka untuk melukis. Habislah warna-warna cat yang cantik itu dipenuhi dengan catan anak-anak kita.

Melukis memang seronok. Mana tidaknya, ia menggambarkan pemandangan yang kita pernah lihat suatu ketika dahulu. Dan kita luahkan melalui lukisan kita yang 'beginner' ni. Misalnya saya, teringat masa ketika dibangku sekolah rendah, guru meminta kami sekelas, melukis pemandangan. Maka banyaklah karya-karya yang ikhlas melukis ini, melakar diatas kertas A4 'coklat kekuningan' (kertas zaman 1990 tidak sama seperti kertas A4 zaman 2000. Kertasnya agak kasar permukaannya). 

Mesti kita teringat, kita akan melukis pemandangan di tepi kaki gunung/bukit, tepi pantai, padang bola, suasana dalam kebun, suasana dalam zoo, rumah saya dan banyak lagi. Sangat seronok apabila kita disuruh melukis. Dalam sedar-tak-sedar, 2 masa pelajaran lukisan tu, tidak cukup untuk kita luahkan. Alahai, indahnya kenangan itu.

Tapi hari ni, zaman dah berubah. Ramai kanak-kanak sekarang kurang nampak pemandangan alam semulajadi. Kita yang pernah hidup dizaman 1990, hendaklah pelihara alam semulajadi ini, agar anak-anak generasi akan datang, nampak apa yang kita ceritakan kepada mereka.

DAN

Hari ni, saya nak kongsi beberapa cara mudah untuk melukis bersama anak-anak kecil. Share je untuk bermesra dengan anak-anak.

Arnab

Muka kucing

Kumbang @ ladybug

Panda

Beruang

Muka tikus

Emmm ape ni eh?

Tikus

No comments:

Post a Comment