Thursday 19 June 2014

Campur tangan politik ganggu penguatkuasaan PBT


SHAH ALAM, 18 JUN: Ahli politik Pakatan Rakyat (PR) Selangor diingatkan tidak campur tangan dalam urusan Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) menjalankan tugas penguatkuasaan.
Exco Kerajaan Tempatan, Datuk Teng Chang Khim, berkata hal itu berikutan campur tangan golongan terbabit hanya merumitkan PBT menjalankan tugas seperti yang dilakukan ahli politik Barisan Nasional (BN).
“PBT mempunyai pengetahuan secukupnya tetapi masalahnya terdapat campur tangan politik dalam beberapa tindakan. Kalau ada rayuan dan wakil rakyat rasa perlu diberikan pertimbangan, maka tulis pada PBT dan biar mereka putuskan.

“Tak perlu telefon Exco, PBT, Yang Dipertua (YDP), bahkan memberi tekanan supaya YDP ikut cakap sebab pilihan raya dah dekat atau perkara lain,” katanya dalam persidangan Dewan Negeri Selangor (DNS), di sini, hari ini.
Katanya, keadaan itu memberi tekanan kepada PBT untuk membuat sesuatu keputusan adil dan baik.
Chang Khim turut kesal dengan tindakan sesetengah pihak yang menyalahkan Menteri Besar dan Exco jika keputusan PBT tidak seperti yang mereka harapkan.
“Pihak terbabit akhirnya mengadakan sidang media bagi menyerang dan memburukkan imej Kerajaan Negeri,” katanya.
Ketika menyentuh isu pembangunan yang dibina atas tanah rezab Kerajaan Negeri sejak sebelum era PR, Chang Khim menjelaskan tidak semua akan dikenakan tindakan.
“Antaranya membabitkan kediaman dan rumah ibadat yang dibina atas tanah yang tiada rancangan untuk dibangunkan Kerajaan Negeri.
“Kerajaan Negeri akan memberi peluang, masa dan peringatan secukupnya. Malah, ada yang ditawarkan penempatan semula di rumah yang dibina Kerajaan Negeri,” katanya.

No comments:

Post a Comment